i was b0Rn t0 maKe u hApPy - pArT 2

arini, hampir 6 bln yang lepas...aku berada kat bilik bersalin Hospital Besar Raja Bainun aka Hospital Besar Ipoh. 3 weeks earlier (original EDD 31 Jan 2012).
Reason - Darah naik tinggi sangat, smp 130-40/80-90...tinggi ke?huuu...tatau la. Tinggi la kot, kalau tak takkan kena paksa bersalin kan.


al-kisahnya aku start sakit end of Dec, bila pegi Hosp Kemaman, Doc cakap jalan dah bukak 1cm tapi contraction tak kuat...takut sgt time tu sebab kandungan baru 35 weeks..yang paling takut sebab kitorg jauh dari famili, asek la pikir, kalau aku bersalin kat Kemaman, camne famili nak datang? camne aku nak balik sana? dengan baby kecik, dengan luka yang sakit tu...macam2 bermain kat kepala...famili pulak dah push soh balik Ipoh cepat, risau jadi apa2...


aku : abg, jom balik awal. syg risau la kalau terbersalin kat sini
encik suami : tak awal sgt ke? arini baru 3 jan.
aku : ntah, tapi skrg dah bukak 1cm, cam takut je..
encik suami : ........ *pikir lama* .............. joms!siap brg, lusa kita balik.
aku : heeeeeeeeee (syok nye balik kg)


dok kat kg hampir 2 weeks, ari Isnin encik suami balik Tganu sebab kene keje. huuu, sedey!


ari Selasa, 10/01/2012 pegi klinik untuk weekly check up sebab dah 9 bulan 1 mgg time tu aka 37 weeks. mula2 just pegi Klinik Desa Rimba Panjang, nurse cek BP high, dia cakap pelik ni sebab before ni BP ok, normal. aku cakap mungkin kot sebab aku baru balik dari Tganu, jalan jauh kan, BP mesti la naik, kaki pun bengkak. Nurse refer kan aku pada Klinik Kesihatan Sungai Siput, 3 kali Doc amek BP bacaan semakin naik. Doc cakap takleh tunggu lagi, dia takut ada tekanan pada baby, so Doc cakap kena hantar aku naik ambulance ke Hosp Sungai Siput...AMBULANCE ok, repeat, AMBULANCE!!
huaaaa, tak penah imagine yang aku akan naik ambulance. selalunya aku pikir ambulance cuma untuk orang yang sakit sampai tak larat nak bangun, padahal aku sehat je, nak suruh berlari pun boleh (padahal jalan pun dah macam penguin) heeee
oh, waktu g klinik tu abah anta, so mintak abah balik amek barang, aku naik ambulance terus shoot g hospital.famili time tu semua dah bising la, risau.
sampai kat Hosp Sg Siput, terus kena tukar baju kaler pink..awww...baring diam2 dan bermula la proses seluk menyeluk (oh, VE ek nama nye)..hadoiii, tapi tak sesaket kali pertama kat Hosp Kemaman dulu. kalini maybe dah dapat jangka camne rasa dia, tak terkejut sgt la. Nurse cakap dah bukak 2cm. okeh, nerves. 




dari pukul 10 pg hingga 4 ptg, BP still tamau turun (degil tol!)..alat yang check BP tu attached terus kat tgn, otomatik amek BP setiap 15 minit. last-last Doc cakap tamau amek risiko, kena transfer pegi Hosp Besar Ipoh. so, nurse masukkn tube kencing (mencik!saketttttt giler2, lagi saket dari saket push2 - sumpah tak tipu), naik ambulance, mak mertua temankan, bunyi siren, terus gerak dengan kelajuan 200km/j...bapak laju, bergoyang2 tak stabil aku dalam ambulance tu.


pukul 7 dah ada kat Hosp Besar Ipoh, masuk je labour room tetibe rasa cam kene hurung ngan lalat...hahaha...6 orang Doc dengan task masing-masing kerumun aku. sorg amek BP, sorg cek jln, sorg scan  baby, sorg tanya macam2..
Doc terangkan kat aku yang kes aku ni dikenali sebagai PRE-ECLAMPSIA. memang bahaya sebab darah aku panas, so memang akan effect pada baby...setelah puas "dikerjakan" oleh Doc dan nurse2, huuu...akhirnya Doc ckp, .disebabkan baby dh cukup2 37 weeks, aku kena induce esok (11/01/12).


jeng jeng jeng

Comments

aduh same la..kes drah tnggi..kna bersalin awal.. fuhhh
atie ishak said…
heeee...takut & saket!

Popular posts from this blog

BIOLAC fOr aMsYaR

BiLa HaTi BeRbiCaRa

ProSes tUkaR SuSu AmsYaR duRraNi